Friday 1 August 2014

Zaman Kesultanan Kerajaan Melayu Melaka

Assalamualaikum dan salam satu malaysia.Hari ini saya ingin berkongsi kepada pembaca semua.Siapakah pengasas kesultanan kerajaan melayu melaka.Pembaca semua pasti tertanya-tanya apa nama pengasasnya dan bagaimanakah rupanya kan? baiklah..mari kita lihat bersama- sama. Jeng! jeng! jeeeng!

Gambar di atas ini hanya ilustrasi dari pelukis sahaja.walaubagaimanapun,ia tetap dapat memberikan gambaran kepada pembaca.betul tak?
  Nama Pengasas Kesultanan Melayu Melaka ini ialah Parameswara pada sekitar tahun 1400. Selepas kejatuhan kerajaan Srivijaya yang berpusat di Palembang, kerajaan Majapahit telah menguasai kawasan Srivijaya termasuk Palembang. Penguasaan ini ditentang oleh Raja Palembang dan puteranya, Parameswara.Oleh itu, Demi mengembalikan kedaulatan bangsa dan negara, Parameswara telah berusaha membebaskan Palembang daripada Majapahit, tetapi tidak berjaya. Parameswara terpaksa berundur hingga sampai ke Temasik yang diperintah oleh Temagi dibawah naungan Siam telah menerima kedatangaannya. Kedudukan geografi Temasik yang strategik telah menyebabkan Parameswara membunuh Temagi untuk menjadi Pemerintah Temasik. Disebabkan kejadian pembunuhan Temagi,Tindak balas segera dari Siam dengan mengatur serangan balas telah menyebabkan Parameswara dan pengikutnya melarikan diri ke Muar sebelum sempat serangan dilakukan. Perjalanan seterusnya adalah melalui Sening Ujung dan Bertam menuju ke utara yang membawa mereka tiba ke sebuah perkampungan nelayan yang penduduknya terdiri daripada orang Melayu, orang laut dan orang asli. Kesultanan Melayu Melaka diasaskan oleh Parameswara, seorang putera Srivijaya beragama Hindu yang berasal dari Palembang di antara tahun 1400 hingga tahun 1403.Dengan ini terbina lah satu Kerajaan yang diberi nama melaka dan diasaskan oleh parameswara.Setelah apa yang telah saya terangkan sebentar tadi.saya harap pembaca semakin jelas tentang biodata pengasas kesultanan melayu melaka.





No comments:

Post a Comment